Newsletter

Cíle newsletteru

Newsletter lze použít s různými cíli:

  • pravidelné informování o zajímavých nabídkách
  • připomenutí opuštěného košíku
  • připomenutí expirujících věrnostních bodů
  • reaktivace starších zákazníků
  • cílená nabídka na základně předchozího nákupu
  • vytipování váhajících zákazníků podle aktivity na webu

Sběr příjemců

Získat příjemce lze například přes registrační formulář k novinkám v patičce webu nebo zakškrtávátkem při objednávce. Je případně možné registrovat příjemce i automaticky během objednávky v rámci “oprávněného zájmu”. Vždy záleží na nastavení podmínek, legislativě konkrétní země a hlavně sortimentu (typu zákazníků). Jednotlivé metody lze kombinovat a při rozesílání zohlednit způsob získání kontaktu (například v rámci oprávněného zájmu pak odesílat skutečně jen relevantní informace k dané objednávce)

Obvykle je výhodnější posílat lépe cílené newslettery na méně zákazníků, než odeslat více e-mailů, ale bez cílení.

Pokud se odesílají newslettery naslepo a většina příjemců je nečte, tak se e-mailový poskytovatel (například Seznam.cz) může k vaším e-mailům začít chovat jako ke spamu - v důsledku pak sice odešlete hodně e-mailů, ale počet přečtených klesá.

Konkrétní způsoby sběru příjemců se nastavují v sekci GDPR, kde se mimojiné nastavuje i platnost registrace. Ta by měla být přiměřená například typu sortimentu a způsobu získání kontaktu. Například u získání v rámci objednávky může doba platnosti odpovídat době, po jakou jsou koupené produkty obvykle relevantní. Lze zde počítat i s tím, že při další objednávce se platnost zase automaticky prodlouží a udržují se tak v databázi pouze relevantní zákazníci.

Odměna za registraci

Registraci k newsletteru lze odměnit například slevovým kódem. Pro konkrétní formulář je možné nastavit šablonu e-mailu, který přijde jako odpověď a v něm vygenerovaný slevový kód podle nastavené slevové sady.

Ověření příjemce (double opt-in)

Podle GDPR i pravidel jednotlivých e-mailových poskytovatelů (viz například pravidla Seznam.cz) je odesílatel povinen ověřit, že ten kdo se k newsletteru registroval je skutečně majitel e-mailové schránky. Ověření probíhá zasláním odkazu, který je potřeba odkliknout. Toto ověření by mělo být vždy minimálně u samostatných registračních formulářů (například v patičce) ale naopak při registraci v rámci objednávky se obvykle potvrzení vynechává.

Tvorba obsahu newsletteru

Newsletter lze vytvořit pomocí tří různých editorů:

  • obyčejný textový editor (stejný, jako má například popis produktu) - je určen pro textové newslettery, které vypadají spíše jako osobní e-mail než obchodní nabídka.
  • HTML editor - pokud máte externě vytvořený newsletter, lze vložit přímo jeho kód a jen rozeslat
  • vizuální editor - klikací editor, kde se může použít předpřipravená šablona a vytvořit newsletter přetahováním prvků a nastavením jejich vzhledu. Editor má omezené možnosti grafiky (nelze převést grafický návrh 1:1), ale je velmi jednoduchý na použití a automaticky řeší, aby se newsletter správně zobrazil v různých e-mailových aplikacích. Mimo speciální případy doporučujeme používat vizuální editor.

Vizuální editor

Tvorbu obsahu lze s vizuálním editorem začít úplně z nuly nebo použít připravenou šablonu. Doporučujeme pro první newsletter použít připravenou šablonu, upravit si ji podle potřeby a pro další newslettery pak případně jen duplikovat tuto upravenou podobu. Je možné použít také “globální šablonu”, která má nejen připravený vzhled, ale i přednastavená pravidla nebo vložené značky.

Vizuální editor

Výpis produktů

Obsah lze vytvořit zcela ručně nebo použít dynamické výpisy produktů. S jejich pomocí lze například vytvořit šablonu s prostorem na šest produktů a nastavit jim filtr. Při rozesílání se pak nepošle každému příjemci stejných 6 produktů, ale například “náhodných 6 produktů z kategorie Jízdní kola, které jsou aktuálně skladem a ve slevě”. Dynamické výpisy jsou užitečné pro rozložení návštěvnosti mezi více produktů (pokud je například od každého produktu skladem jen několik kusů) nebo pro opakované newslettery, které se automaticky rozesílají celý rok a potřebují pracovat vždy s aktuální nabídkou.

Pro fungování dynamických výpisů je nutné nastavit filtr produktů a v šabloně použít značky, které budou při rozeslání nahrazeny za informace o produktech. Doporučujeme použít “globální šablonu”, kde jsou výpisy produktů přednastavené.

Výpis produktů v šabloně

Nastavení URL obrázku produktu

Pravidla výpisu produktů

Cílení newsletteru

Příjemce newsletteru lze filtrovat podle seznamu, na kterém jsou zapsáni (vybírá se hned při zakládání nového newsletteru) a dále na záložce pravidla, kde je možné zohlednit jejich předchozí nákupy, aktivitu na webu, pohlaví atd.

Samotná pravidla jsou vždy jednoduchá a nejdůležitější je vymyslet vhodnou skupinu příjemců a docílit ji sloučením více pravidel. Základní pravidla se vyhodnocují jako “a zároveň” (například “nakoupil během posledních tří měsíců a zároveň zřejmě mluví česky”). Je možné nastavit více skupin pravidel, které se vyhodnocují jako “nebo” (například “navštívil během posledního měsíce kategorii Pánské boty nebo navštívil během posledního měsíce produkt z kategorie pánské boty”)

Během nastavování pravidel se zobrazuje odhad počtu příjemců, kteří splňují pravidla. Odhad je pro zrychlení zobrazení jen přibližný, ale měl by se od výsledného počtu lišit maximálně o 5%. Při nastavování pravidel pro pravidelné newslettery (viz níže) bude odhad běžně zobrazovat nulu, protože budou pravidla typicky cílit na konkrétní zákazníky, kteří se objeví po jednom třeba třikrát za den.

Nastavení pravidla cílení

Vzhled nastavených pravidel

Příklady některých možných pravidel:

  • příjemce mluví česky (tzn. registroval se na české verzi webu)
  • příjemce je z ČR (tzn. v objednávce vybral doručení do ČR) - filtr podle země vrátí vždy méně výsledků než podle jazyka
  • příjemce bude mít za tři dny svátek (odhadnuto podle jména a země - funguje hlavně pro ČR)
  • příjemce je žena (odhadnuto z kombinace jména a příjmení - funguje hlavně pro ČR)
  • příjemce se v během posledních 30 dnů registroval k newsletteru z patičky eshopu
  • příjemce během posledních 30 dnů (ne)neakoupil
  • příjemce během posledních 30 dnů (ne)neakoupil produkt z kategorie Dámské boty
  • příjemce během posledních 30 dnů (ne)navštívil web
  • příjemce během posledních 30 dnů (ne)navštívil kategorii Dámské boty
  • příjemce během posledních 30 dnů (ne)navštívil konkrétní článek magazínu
  • příjemce během posledních 30 dnů (ne)prokliknul žádný newsletter
  • příjemce během posledních 30 dnů (ne)prokliknul konkrétní newsletter
  • příjemce během posledních 30 dnů přidal do košíku produkt z kategorie Dámské boty, odeslal objednávku, ale neobjednal produkt z kategorie Dámské boty

Jednorázový newsletter

Jednorázový newsletter lze odeslat okamžitě nebo nastavit rozeslání v konkrétní čas. Rozeslání obvykle trvá několik minut, ale může být pomalejší, pokud se zrovna sejde větší množství newsletterů na stejný čas.

Pravidelný newsletter

Pravidelný newsletter lze použít například na vytvoření šablony newsletteru s velmi konkrétními pravidly. Systém pak každých cca 30 minut kontroluje, jestli nenajde nového příjemce, který by pravidla splnil. Jednorázový newsletter tak odesílá rychle velké množství e-mailů a tím končí, zatímco pravidelný newsletter funguje celý rok a odesílá newsletter po jednom, jak do jeho pravidel zrovna spadne nový příjemce.

Nejjednodušším využitím je například opuštěný košík - odeslat newsletter příjemci, který dal zboží do košíku, ale poslední hodinu neměl žádnou aktivitu na webu. V obsahu newsletteru pak může být skutečně obsah jeho košíku nebo lze informaci o košíku použít jen pro zacílení a odeslat jen obecný e-mail se slevovým kódem (to je ale náhoda, že zrovna přišel!)

Pravidelné newslettery často vychází z konkrétního sortimentu. Například budete vědět, že když zákazník koupí určitý produkt, tak zřejmě bude potřebovat za tři měsíce nějaké příslušenství. Můžete tak vytvořit newsletter, který mu za dva a půl měsíce pošle slevový kód platící na kategorii příslušenství nebo jen pošle výběr zlevněných relevantních produktů nebo se může odeslat obecný informační e-mail “víte že je potřeba po třech měsících vyměnit XYZ?”

Odhlášení odběratele z newsletteru

Odhlásit odběratele z odběru newsletteru můžete na stránce Propagace > Newsletter záložka Odběratelé.

Odhlásit odběratele můžete přes tlačítko Hledat, kde vyhledáte e-mail konkrétního zákazníka a z odběru newsletteru ho jednoduše odhlásíte.

Pomocí tlačítka Odhlásit hromadně můžete najednou odhlásit několik e-mailů.

Odhlásit odběratele z odběru e-mailů můžete také na stránce GDPR v sekci Souhlasy. Vyberete konkrétní účel, pod kterým byl souhlas přidělen a zákazníka odhlásíte.