Popis dat

Zdroj dat prodejů

Data o prodejích se počítají z objednávek a z účtenek. Dobropisy jsou od prodejů odečteny v den původního prodeje - pokud se objednávka po týdnu stornuje, tak z analytiky zmizí. Pokud se vrátí jedna položka (a dobropisuje se), tak se původní objednávka zmenší o jednu položku.

Storno faktury (narozdíl od dobropisu) se v analytice neprojeví. Pokud se například vrátí zásilka a stornuje se faktura, tak je potřeba stornovat i objednávku, aby se z analytiky vyloučila.

Frekvence aktualizace

Data analytiky se aktualizují 3x denně (každých 8 hodin). Přesný čas posledního aktualizovaného záznamu je možné zjistit v reportu “Debug” nebo v pravém dolním rohu na úvodní stránce reportů.

Data objednávek se aktualizují denně jen pro objednávky maximálně tři měsíce staré. Starší objednávky se aktualizují jen v rámci celkkového přepočítání analytiky (typicky alespoň jednou do měsíce). Jde o kompromis, aby bylo možné aktuální objednávky aktualizovat častěji a staré objednávky už se obvykle nemění.

Vrácené/zrušené prodeje

  • stornovaná objednávka je z analytiky zcela vyloučena bez ohledu na účetní doklady
  • vyexpedovaná objednávka se stornovanou fakturou v analytice zůstává - pokud se například stornuje objednávka vrácené zásilky, očekává se i storno objednávky
  • dobropis faktury/účtenky snižuje hodnotu prodeje o dobropisované položky (pokud je ale objednávka stornovaná, tak se nezapočítá vůbec a dobropis se neřeší)
  • stornovaný dobropis se vzájemně vyruší s dobropisem (nemají dohromady na údaje prodejů vliv)

Pokud zákazník vrátí jednu položku, ale nenaskladní se, protože je zničená, tak to analytika nijak nezohledňuje. Odečte se z výnosu i nákladu, jako by se nikdy ani neprodala. Pokud by se naopak nechala v nákladech, tak by vznikala obrácená nesrovnalost, kdyby se položka naskladnila pod jinou skladovou kartou za 95% ceny a analytika by to neměla jak spojit.

Dodatečné změny dat prodejů

Díky počítání z objednávek jsou prodeje přiřazeny skutečně ke dni prodeje a lze je vyhodnocovat bez prodlevy. Nevýhodou je, že všechny objednávky nemusí být zákazníky převzaté a data posledních cca tří týdnů se tak můžou měnit. Analytika proto nabízí rozlišení dat prodejů podle rizika změny.

  • nevyexpedované objednávky jsou označené jako rozpracované
  • účtenky (prodej na prodejně bez objednávky) jsou vždy započítané jako jisté okamžitě
  • objednávka s balíkem převzatým zákazníkem (od přepravce nebo osobně) je prvních 14 dnů od převzetí označena jako nejistá
  • objednávka s dosud nepřevzatým balíkem zákazníkem (od přepravce nebo osobně) je prvních 21 dnů od odeslání označena jako nejistá
  • objednávka s balíkem převzatým zákazníkem (od přepravce nebo osobně) je po 14 dnech označena jako jistá
  • vyexpedované objednávky, které nebyly 21 dní od vyexpedování doručené ani stornované se počítají jako jisté - typicky objednávky odeslané mimo systém, kde není jak zjistit skutečný stav

DPH

Všechny částky v analytice jsou bez DPH

Slevy

Slevy (například slevový kód na 100 Kč nebo sleva kompletu) jsou rozpočítany na jednotlivé položky váženým průměrem. Pokud je například v objednávce 10 položek po 100Kč a sleva 100Kč, tak analytika přepočítá položky na 10x90Kč. Díky tomuto přepočtu je možné vyhodnocovat například prodeje jednotlivých značek včetně zohlednění uplatněného slevového kódu.

Komplety

Komplety jsou v analytice evidované dvěma způsoby: jako celý komplet a jako jednotlivé díly. Pokud se vyhodnocuje například návštěvnost, tak se pracuje s kompletem jako celkem (návštěva byla na stránku kompletu) a pokud se pracuje s reporty skladu apod, tak se vyhodnocují konkrétní položky kompletu.

Pokud se dobropisuje část kompletu, tak z položek kompletu zmizí a hodnota (i náklad) celého kompletu se poníží u dobropisovanou částku.

Dárkové poukazy

Z analytiky je vyloučen prodej dárkových poukazů i jejich uplatnění. Pokud by objednávka obsahovala uplatnění, tak by byla poukazem zkreslená marže zboží, přestože poukaz je jen druh platby. Pokud by pak ale zůstal prodej poukazů, tak by se zvyšoval celkový obrat (poukaz by byl započítaný jednou jako prodej a podruhé jako prodej zboží).

Archivované produkty

Pokud je produkt archivovaný, v analytice je dál zahrnutý, ale do názvu je přidáno (archivováno). Archivace nemá vliv na částky - vše je dál započítáno.

Přesnost marže

Skutečná marže je známá až po vyskladnění - u účtenek je to okamžitě, u objednávek až po fakturaci a expedici. Aby bylo možné vyhodnocovat objednávky před fakturací alespoň přibližně, používá se aktuální skladová cena pro výpočet přibližné marže.

  • Přibližná marže nebude přesně odpovídat finální marži, ale měla by být přiměřeně blízko.
  • Přibližná marže je k dispozici jen pokud je alespoň jeden kus skladem.
  • Přibližná marže se nepoužije u completed objednávek (21 dnů vyexpedované objednávky) - taková objednávka by ale měla být vždy vyskladněná, takže bude mít přesnou marži.

První objednávka zákazníka

U registrovaných zákazníků se počítají všechny objednávky pod registrací a zahrnou se i objednávky vytvořené bez registrace, ale pod stejným emailem. U neregistrovaných zákazníků se počítají všechny objednávky pod stejným emailem.

Obchodní zástupce

Pokud obchod používá obchodní zástupce, analytika načítá obchodního zástupce podle nastavení v detailu uživatele a nepoužívá se z nastavení objednávky. Pokud se uživateli změní obchodní zástupce, tak se starší objednávky přeřadí pod nově nastaveného obchodního zástupce (viz Frekvence aktualizace výše). Cílem je umožnit vidět aktuálnímu obchodnímu zástupce celkovou historii zákazníka, ale znemožňuje to vyhodnotit výkon obchodního zástupce, protože se mění historická data.

Uživatelé/objednávky bez obchodního zástupce jsou uvedeni pod obchodním zástupcem (Blank)

Návštěvnost

Analytika pracuje nad konkrétními produkty, takže i návštěvnost se počítá jako návštěvnost stránky detailu produktu - návštěva kategorie, hlavní strany apod nehraje v analytice roli.

Konverzní poměr také zohledňuje jen návštěvy detailu produktu a můžou tak vzniknout situace, kdy byl produkt nakoupený například skrz seznam příslušenství a jeho detail produkt tak měl prodej, ale ne návštěvu.

Návštěvnost je závislá na měřícím kódu a nikdy nebude zaznamenána každá návštěva, protože návštěvník může mít například zablokované měřící kódy.

Známá omezení

  • Nevyskladněná (a nefakturovaná) objednávka na vyprodanou položku nezná marži a v reportech marží je položka objednávky přeskočena
  • Pokud se v dobropisu zákazníkovi strhnou peníze za uvedení zboží do původního stavu apod, tak se to v analytice neprojeví - dobropis odečet kus, takže částku není kam rozpočítat
  • Nijak se nezohledňují výnosy ani náklady dodání

Rekapitulace rozdílů čísel analytiky a účetnictví

  • analytika má navíc data rozpracovaných objednávek (lze odfiltrovat přes stav prodeje)
  • analytice chybí částky za dodání
  • analytika ignoruje prodej i uplatnění dárkových poukazů (slevové kódy započítané jsou)
  • analytika zohledňuje stav objednávky (účetnictví řeší jen stav dokladu)
  • analytika počítá částku ke dni prodeje, účetnictví ke dní vystavení faktury
  • analytika odpočítá částku dobropisu ke dni prodeje (zpětně), účetnictví ke dní vystavení dobropisu
  • účetnictví je vhodnější na celkové sumy za období, analytika na výkon konkrétních produktů nebo kampaní