Popis metrik v analytice

Chybějící kusy na min sklad

  • Metrika ukazuje, kolik kusů zboží chybí k dosažení minimálního požadovaného skladového stavu, s ohledem na rezervované kusy.
  • Sleduje, zda zásoby odpovídají minimální požadované zásobě a pomáhá identifikovat položky, které je potřeba doplnit.

Příklad: 

  • Aktuální stav skladu: 50 ks
  • Rezervované kusy: 10 ks
    • Volné kusy: 50−10=40
  • Minimální sklad: 60 ks
    • Chybějící kusy: 60−40=20
  • Výsledek: 20 ks chybí
  • Pokud je aktuální skladová zásoba dostatečná (tzn. stejná nebo vyšší než minimální sklad), výsledek je 0.

Denně se průměrně prodá ks

  • Ukazuje, kolik kusů se v průměru denně prodalo ve vybraném časovém období.
  • Pomáhá odhadnout, jak rychle se produkt prodává. Také pomáhá porovnat výkon jednotlivých produktů mezi sebou.
  • Jak se počítá: počet prodaných ks ve vybraném časovém období / počet dnů ve vybraném časovém období

Hrubá marže

  • Hrubá marže vyjadřuje rozdíl mezi obratem (prodejní cena) a náklady na zboží (skladová cena, pořizovací cena). Vyjadřuje, jaký zisk přinesl produkt ve vybraném časovém rozmezí celkem. Více:
  • Jak se počítá: prodejní cena – skladová cena
  • Související:

Hrubá marže v %

  • Hrubá marže v % se vypočítá jako podíl hrubé marže a obratu. Výsledek se vyjádří v procentech. Tato metrika umožňuje pochopit, jak ziskové jsou produkty ve vztahu k jejich obratu.
  • Jak se počítá: ( Hrubá marže / Obrat ) * 100

Marže na návštěvu

  • Ukazuje, jakou hrubou marži generuje průměrně každá návštěva produktu na webu. Pomáhá zjistit, jak efektivní je webová stránka při přeměně návštěvníků na zisk.
  • Jak se počítá: hrubá marže, kterou vygeneroval produkt skrz maloobchodní objednávky v eshopu / počet unikátních návštěv stránky produktu

Měsíčně se průměrně prodá ks

  • Metrika poskytuje odhad měsíčního prodeje. Ukazuje kolik kusů se v průměru prodá měsíčně na základě denních prodejů za vybrané časové období.
  • Uživatelům umožňuje lépe odhadnout, kolik kusů je třeba mít skladem pro pokrytí měsíční poptávky. Také pomáhá porovnávat produkty mezi sebou.
  • Jak se počítá: počet prodaných ks ve vybraném časovém období / počet dnů ve vybraném časovém období) * 30,42

Příklad: 

  • Prodané množství za 45 dní: 450 ks
  • Denně se průměrně prodá: 450 / 45=10 ks / den
  • Průměrný počet dnů v měsíci: 365 / 12 = 30,42
  • Měsíční průměr: 10 × 30,42 = 304,2 ks /měsíc

Obrat

  • Sleduje, jaký objem tržeb byl dosažen za určité období nebo pro určité produkty.
  • Jak se počítá: prodejní cena × počet prodaných ks

Obrat na návštěvu

  • Ukazuje, jaký obrat generuje průměrně každá návštěva produktu na webu. Pomáhá zjistit, jak efektivní je webová stránka při přeměně návštěvníků na zisk.
  • Jak se počítá: obrat, který vygeneroval produkt skrz maloobchodní objednávky v eshopu / počet unikátních návštěv stránky produktu

Počet dnů bez prodeje

  • Tato metrika měří počet dnů, po které nebyl daný produkt prodán. To se hodí zejména při sledování „mrtvého zboží“ (ležáky), tedy zásob, které se nehýbou. Metrika pomáhá odhalit problematické produkty, které zbytečně zabírají místo ve skladu. Využívá se pro optimalizaci skladových zásob.
  • Pokud se produkt ještě nikdy neprodal, počítá se od data prvního naskladnění.

Příklad:

  • Produkt A:

    • Datum posledního prodeje: 1. září 2023
    • Dnešní datum: 10. prosince 2024
    • Počet dnů bez prodeje: 466dní
  • Produkt B:

    • Produkt nebyl nikdy prodán, první naskladnění proběhlo 1. června 2023.
    • Dnešní datum: 10. prosince 2024
    • Počet dnů bez prodeje: 558 dní

Prodáno ks

  • Metrika „Prodáno ks“ zobrazuje celkový počet prodaných kusů za určité období nebo pro vybranou kategorii, produkt či jiný filtr. Umožňuje zjistit, kolik kusů produktů bylo prodáno.
  • Jak se počítá: Jako součet prodaných ks

Průměrná hodnota objednávky

  • Tato metrika, označovaná také jako AOV (Average Order Value), ukazuje průměrnou hodnotu jedné objednávky. Pomáhá nám pochopit, kolik zákazníci průměrně utratí při jednom nákupu. Je užitečná při plánování marketingových kampaní, cenové politiky nebo sledování efektivity prodeje.
  • Jak se počítá: celkový obrat (součet tržeb ze všech objednávek účtenek) / počet objednávek a účtenek

Skladová cena

  • Sleduje celkové náklady na prodané zboží. Vyjadřuje pořizovací cenu prodaného zboží.
  • Jak se počítá: počet prodaných kusů položky v objednávce × nákupní cena za kus

Příklad: 

  • Prodalo se: 50 kusů
  • Nákupní cena 1 ks: 100 Kč
  • Skladová cena = 50 × 100 = 5 000 Kč

Skladová hodnota položky, Aktuální skladová hodnota

  • Metrika určuje celkovou hodnotu všech kusů dané položky na skladě, a to na základě jejich aktuálního počtu a aktuální skladové ceny.
  • Jak se počítá: Pro každou položku se vynásobí počet kusů na skladě její skladovou cenou. Všechny tyto hodnoty se sečtou, aby se získala celková hodnota zásob.

Příklad: 

  • na skladě je 10 ks položky A se skladovou cenou 50 czk
  • na skladě je 5 ks položky B se skladovou cenou 200 czk
  • Hodnota zásob: (10×50)+(5×200) = 500 + 1000 = 1500 czk

Za kolik dní se položka vyprodá

  • Ukazuje, za kolik dní se vyprodají současné skladové zásoby položky na základě průměrného denního prodeje od data založení produktu v admin. Je to klíčový ukazatel pro sledování skladových zásob a plánování objednávek.
  • Nereaguje na filtrování časového rozmezí.
  • Jak se počítá: počet ks na skladě / (prodáno ks celkem / počet dnů existence produktu v admin)

Příklad: 

  • Prodáno ks za dobu existence produktu: 300 ks
  • Dny od založení produktu: 60 dní
    • Průměrný denní prodej: 300 / 60 = 5 ks za den
  • Počet kusů na skladě: 50 ks
    • Počet dní, za který se položka vyprodá: 50 / 5= 10 dní

Za kolik dní se položka vyprodá na základě prodejů ve vybraném časovém období

  • Tato metrika vypočítá, za jak dlouho se aktuální skladová zásoba vyprodá, pokud by prodeje pokračovaly stejným tempem jako ve zvoleném časovém období. Počítá se na základě průměrného denního prodeje. Je to klíčový ukazatel pro sledování skladových zásob a plánování objednávek.
  • Jak se počítá: počet ks na skladě / průměrný denní prodej ve vybraném období

Příklad:

  • Prodej za poslední tři měsíce: 90 ks
  • Délka období: 90 dní
    • Průměrný denní prodej: 90 / 90 = 1 ks/den.
  • Aktuální sklad: 20 ks
    • Doba vyprodání: 20 / 1 = 20 dní