Datová věta

Balíky České pošty lze přes administraci expedovat manuálně pomocí podání online nebo automaticky přes datovou větu. Doporučujeme používat automatické propojení, protože je výrazně jednodušší na použití a není ovlivněno dostupností aplikace České pošty.

Automatické propojení umožňuje kompletní expedici provést pouze z administrace eshopu – přiřazení kódu balíku, vytisknutí štítku i odeslání dat zásilek České poště.

Před spuštěním automatického propojení je potřeba domluvit se s vaším obchodním zástupcem České pošty na používání “datové věty".

Nastavení

V Nastavení / Dodání a platby / Přepravci je potřeba přepnout automatické propojení a vyplnit všechny údaje. Technologické číslo získáte od svého obchodního zástupce nebo je uvedeno v Podání online.

Číselná řada

Pokud jste přes Českou poštu ještě neodesílali, bude začátek vaší číselné řady 1. Pokud ano, bude potřeba doplnit poslední použitý kód balíku a číselná řada se nastaví automaticky.

Pokud máte přidělené jen jedno technologické číslo, nelze používat expedici přes administraci a Podání online zároveň – docházelo by ke kolizi kódů. Pokud by vyjímečně bylo potřeba balík takto odeslat, je nutné následně v nastavení ručně posunout číselnou řadu.

Služby

U každé zásilky se České poště odesílá seznam služeb, které se pro ní mají využít. Standardní služby jako dobírka, vícekusová zásilka nebo doporučené psaní doplní systém automaticky podle typu balíku, dobírky atd – tyto služby jsou v seznamu zvýrazněny poznámkou “automaticky”. Ostatní služby jako například SMS avízo si můžete aktivovat sami podle vašich preferencí (služby mohou mít vliv na cenu balíku). S nastavením vám případně poradí obchodní zástupce České pošty.

Přechod z Online podání

Pokud aktuálně používáte Online podání, doporučujeme následující postup.

  1. nastavte si propojení (viz výše)
  2. nahrajte kódy balíků z Online podání k včerejšímu podacímu archu (Podací archy / Import)
  3. aktivujte online propojení
  4. stáhněte si datovou větu z detailu včerejšího podacího archu
  5. deaktivujte online propojení
  6. zašlete datovou větu obchodnímu zástupci

Nezapomeňte obchodního zástupce upozornit, že jde o včerejší balíky a kódy tak budou duplicitní. Následně by vám měl potvrdit, zda máte vše správně nastaveno.

Expedice zásilek

Kontrola adres

Česká pošta v Online podání vyžaduje přesný formát adres. U datové věty toleruje drobné odchylky, ale balíky s chybnou adresou vrací. Pro tento účel je v expedici u každé adresy tlačítko na její validaci. Systém zkusí adresu dohledat a nabídne opravu. Aktuálně tato kontrola funguje jen manuálně, ale do budoucna plánujeme rozšíření na automatickou kontrolu.

Předání dat

Oficiálně se data předávají na flash disku řidiči při přebírání balíků (v detailu podacího archu si stáhnete soubor s “datovou větou”). Neoficiálně je ale obvykle možné domluvit se vaší pobočkou na zasílání emailem. Pak stačí jen vyplnit adresu v Nastavení a při uzavření archu se datová věta odešle automaticky – text emailu si můžete upravit v sekci Šablony.